Bonne reprise à Fabienne RONVAUX, qui nous revient après un long congé de maladie.

Bienvenue à Laura FERRANTI, étudiante visiteur dans le service de Monsieur SEPULCHRE. Elle partagera le local R108 avec G. DRION et séjournera au Département jusqu’au 30/03/2011 prochain.

Visiteur

Mr Ludovic AMAND from the POWERDALE company (website : http://www.powerdale.com/powerdale/ ) will spend the month of October in our Institute to work with Quentin Louveaux and Damien Ernst on the design of optimisation algorithms for the smart management of the load.

Défense de thèse

Speaker: Alexandre MAUROY
Title: « On the dichotomic collective behaviors of large populations of pulse-coupled firing oscillators«
Time: Wednesday October 12, 2011 at 14:30
Room: room R3, Institut Montefiore B28
Supervisor : Prof. Rodolphe SEPULCHRE
Drink: MIPS room

Abstract :

The study of networks of pulse-coupled firing oscillators is a general and simple paradigm to investigate a wealth of natural phenomena (brain neurons, earthquakes, animal behaviors, etc.). In this framework, the oscillators of the network interact through an instantaneous impulsive coupling: whenever an oscillator fires, it sends out a pulse which instantaneously increments the state of the other oscillators by a constant value.

It is a remarkable fact that networks of pulse-coupled oscillators frequently exhibit a dichotomic behavior: either the oscillators achieve perfect synchrony or they converge toward an anti-synchronized configuration. Interestingly, theoretical results confirm the dichotomic behavior for a large class of oscillators, but also suggest that the dichotomic behavior is not a general feature of every network of pulse-coupled oscillators.

I will present stability results both for finite and infinite populations of pulse-coupled oscillators as well as several related open problems.

Thursday 13/10/2011 – 11:00 am –Room R3, Montefiore Institute (B28)
Laurent PRALY (Mines-ParisTech)
On observers, a meeting of many view points and applications

Abstract :

Depending on the field of applications, they are called observers or filters or soft sensors or state re-constructors or data assimilation or … But they are all answers to the same problem: given measurements (= partial information), try to estimate internal variables of a dynamical system. For this they incorporate some kind of model of this system and require some kind of a priori information on these internal variables. We shall briefly survey the main approaches to this problem both stochastic and deterministic, and enter more deeply in the technicalities of some of them.

Friday 21/10/2011 – 11:00 am – Room R7, Montefiore Institute (B28)
Alessandro Lazaric, INRIA Lille-Nord Europe
« Transfer of Samples from Multiple MDPs

1 nouvelle publication déposée sur ORBI depuis le 30 septembre 2011, ce qui porte à 1720 le nombre de publications du département sur ORBI, dont 1335 sont peer-reviewed.

Pour rappel, il est très important que chaque chercheur encode régulièrement ses publications sur ORBI. Cette base de données devient petit à petit la source centrale de l’institution pour tout une série d’évaluations et rapports. La politique du département est d’y déposer toute publication qui doit figurer dans de tels rapports, en particulier les publications dans les revues internationales, les chapitres de livres publiés avec comité de sélection, les articles de proceedings de conférences internationales, et les thèses de doctorat.

Conférence « Des ingénieurs parlent de leur métier »

Mercredi 19 octobre 2011 (à 16h30 au 500/B7a), il y aura une conférence donnée par un représentant d’IBM dans le cadre du « IBM Centennial » (voir p.ex. http://www-03.ibm.com/press/us/en/presskit/32887.wss ).
Cette conférence s’insère dans le cadre des ‘conférences métiers’ organisées par notre faculté.
Je suis convaincu que cette conférence devrait intéresser tous les chercheurs de notre département.
Je vous encourage donc à déjà réserver la date et à en parler à vos étudiants.
Des informations plus précises seront diffusées dans les jours qui viennent.
Bien cordialement,
Louis Wehenkel

En vidant le local “Archives”, Joseph Simon est retombé sur cette image…